فارکس چیست؟

فارکس که به آن بازار ارز یا بازار مالی آنلاین هم گفته می‌شود، بزرگترین و در عین حال نقدینه‌ترین بازار مالی در جهان است. افراد زیادی از سرتاسر جهان در این بازار فعالیت دارند و ارزهای کشورهای مختلف را خرید و فروش می‌کنند.

چرا فارکس مهم است؟

فارکس به عنوان یک بازار مالی، برای ترید معامله‌گران بستر مناسبی است‌. دلیل اهمیت این بازار را می‌خواهیم بررسی کنیم.

تعیین نرخ ارز

شما در بازار فارکس می‌توانید نرخ ارزهای مختلف را تعیین کنید که این موضوع بر اقتصاد جهانی، زندگی روزمره مردم و تجارت بین‌المللی می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

حجم معاملات بسیار بالا

معاملاتی که در بازار فارکس به اجرا می‌رسند، در حجم بالایی هستند و روزانه تریلیون‌ها دلار در بازار فارکس جابجا می‌شود.

دسترسی آسان

بازار فارکس یک بستر آنلاین است که باعث شده تمامی افراد از سرتاسر جهان حتی با سرمایه کم بتوانند وارد این بازار شوند. دسترسی به این بازار آسان بوده و برای افراد هیچگونه محدودیتی وجود ندارد.

تنوع ابزارهای معاملاتی

بازار فارکس تنوع ابزارهای مالی بالایی دارد. شما می‌توانید در این بازار ابزارهای مالی مختلف مثل CFD ها و یا قراردادهای آتی را معامله کرده و به سودهای خوبی برسید.

مزایای معامله در فارکس

  • اهرم‌های مالی ابزارهایی هستند که بروکرها در اختیار کاربران قرار می‌دهند و از طریق آنها کاربران می‌توانند با سرمایه کم به سودهای بسیار بالایی برسند.
  • امکان معاملات در دارایی‌های مختلف بسیار زیاد است. شما می‌توانید از طریق ابزارهای مالی که وجود دارد، در دارایی‌های مختلفی معاملات خود را انجام دهید.
  • دسترسی به بازار فارکس بسیار آسان است، شما با یک لپ تاپ و یا یک گوشی می‌توانید به راحتی معاملات خود را در هر زمان و در هر مکانی به اجرا درآورید.

معایب معامله در فارکس

  • معامله‌گران فارکس باید ریسک بالای آن را هم بپذیرند، چون بازار فارکس نوسانات شدیدی دارد و ممکن است شما سرمایه خودتان را از دست دهید.
  • معامله‌گران فارکس باید با دانش و مهارت بالایی وارد این بازار شوند. کسانی که قصد موفقیت در بازارهای مالی فارکس را دارند، نیاز به داشتن دانش فنی، مدیریت ریسک و تحلیل بازار دارند.
  • متاسفانه برخی از بروکرها کلاهبردار هستند که ممکن است به دام آنها بیفتید و کل سرمایه خود را از دست دهید، پس برای فعالیت در فارکس بروکرهای معتبری را انتخاب کنید.

چه کسانی می‌توانند در فارکس معامله کنند؟

تمامی افراد با هر نوع بودجه و دارایی و در هر نقطه‌ای از جهان می‌توانند معاملات خود در بازار فارکس را انجام دهند، اما قبل از آنکه بخواهید اقدام به فعالیت در بازار فارکس کنید، حتماً دانش و تجربه کافی به دست آورید و به سراغ یک بروکر معتبری بروید.

فعالیت در بازار فارکس ریسک بالایی دارد، اگر ناآگاهانه عمل کنید ممکن است کل سرمایه خودتان را از دست بدهید. قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، تحقیقات خودتان را انجام داده و با یک مشاور مالی خوب مشورت کنید.

مراحل اجرای معاملات در فارکس

اجرای معاملات در فارکس آسان است، اما نیاز به یک سری مراحلی دارد که باید آنها را طی کنید.

انتخاب یک بروکر معتبر

در ابتدا باید یک بروکر معتبر را انتخاب کنید. نقش بروکر به عنوان واسطه بین شما و بازار فارکس است. به همین خاطر بروکری که انتخاب می‌کنید باید امنیت بالایی داشته باشد و بتوان به آن اعتماد کرد.

بروکری که انتخاب می‌کنید باید هزینه‌های معاملاتی کمتری بگیرد، پلتفرم‌های معاملاتی متنوع ارائه دهد و ابزارهای تحلیلی و پشتیبانی مشتری را هم داشته باشد. لازم است قبل از انتخاب بروکر به طور کامل در ارتباط با آن تحقیقات خودتان را انجام دهید و نظرات سایر معامله‌گران را هم بپرسید.

باز کردن حساب معاملاتی

بعد از آنکه بروکر مناسبی را انتخاب کردید، نوبت به باز کردن حساب‌های معاملاتی است. در این مرحله باید اطلاعات شخصی خودتان را وارد کرده و مدارک هویتیتان را هم به بروکر ارسال کنید.

در برخی بروکرها امکان باز کردن حساب دمو فراهم است، بنابراین شما قبل از آنکه بخواهید سرمایه‌گذاری خود در فارکس انجام دهید، به کمک حساب دمو می‌توانید مهارت‌های خودتان را آزمایش کرده و برای خودتان استراتژی معاملاتی پیدا کنید.

واریز وجه

قبل از آنکه بخواهید معاملات خود در بازار فارکس را شروع کنید، حتماً باید حساب خودتان را شارژ کنید. واریز وجه با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که شما بنا به صلاحدید خودتان می‌توانید از روش‌های مناسب برای واریز وجه استفاده کنید.

انتخاب پلتفرم معاملاتی:

بروکرها برای فعالیت تریدرها باید بستر مناسبی را فراهم آورند که پلتفرم‌های معاملاتی چنین بستری هستند. شما می‌توانید از پلتفرم‌های معاملاتی مثل متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ استفاده کنید. این پلتفرم‌ها برای تحلیل بازار و اجرای معاملات، ابزارهای لازم را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند.

تحلیل بازار:

قبل از آنکه بخواهید معامله‌ای را انجام دهید، لازم است که بازار را به دقت تحلیل کنید. تحلیل بازار با کمک ابزارهای تحلیلی مختلف مثل اخبار اقتصادی، اندیکاتورها و نمودارها قابل انجام است. با ترکیب چندین تحلیل انجام شده می‌توانید به سیگنال‌های درستی برسید.

باز کردن معامله:

بعد از آنکه بازار را تحلیل کردید و برای خرید و فروش یک جفت ارز به تصمیم نهایی رسید، می‌توانیم معاملات خودتان را باز یا بسته کنید. برای باز کردن معاملات باید ابتدا حجم معامله و حد ضرر و حد سود را مشخص کنید.

حد ضرر قیمتی است که در هنگام حرکت کردن قیمت علیه شما معاملات به صورت خودکار بسته می‌شوند. حد سود هم قیمتی است که وقتی دارایی با قیمت موافق شما حرکت می‌کند، معامله به صورت خودکار بسته می‌شود.

مدیریت ریسک:

مدیریت ریسک یکی از مهمترین اصول و قواعدی است که باید در معاملات بازار فارکس به آن پایبند باشید. استفاده از مدیریت ریسک باعث می‌شود که تمام سرمایه خودتان را وارد معامله نکنید و بتوانید از ضرر بیش از حد جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

فارکس بازار آنلاین مبادلات جفت ارزها و دارایی‌های دیگر است. شما می‌توانید با فعالیت در این بازار به سودهای خوبی برسید، اما باید روش فعالیت در این بازار را بدانید و برای خود استراتژی‌های معاملاتی خاصی داشته باشید. لازمه فعالیت در بازار فارکس، ثبت نام در بروکرهای امنی است تا بتوانید از طریق آن معاملات خود را به اجرا درآورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *